W tym artykule zaprezentuje Wam wszystkie funkcje kierownicy F1 na przykładzie tej używanej w pojeździe Roberta Kubicy - BMW Sauber F1.06. Kierownica używana w bolidzie F1 zasadniczo bardzo różni się od tej w zwykłych drogowych samochodach. W sumie można naliczyć na niej aż 19 przycisków i gałek służacych w jakiś sposób do obsługi bolidu.

 

 

 

Na samej górze kierownicy bolidu F1 znajduje się wyświetlacz LCD. To na nim ukazują się wszystkie informacje dot. bolidu oraz np. czas danego sektora lub okrążenia. Za pomocą pokrętła "Przełącznik trybu pracy wyświetlacza" kierowca ma mżliwość wybrania, który parametr (ilość paliwa, obroty itd) ma wyświetlać ekran.

A. Redukcja biegu (-)
B. Wsteczny (R)
C&D. Sprzęgło
E. Wyższy bieg (+)

Łatwo dostrzec, że wszystkie przyciski są umieszczone analogicznie podobnie. Efekt "lustrzanego odbicia". Pozwala to kierowcy na bardziej intuicyjne sterowanie funkcjami bolidu.

Produkcja kierownicy może zająć nawet 100 godzin, a koszt to ok. 120 000 zł. Jest ona wykonana z różnych materiałów, m.in. z włókna węglowego, aluminium, tytaniu i gumy. Łącznie, na całej kierownicy trzeba umieścić ok. 120 różnych elementów, a wszystko waży tylko 1,3 kg. Co jeszcze jest ważnego w bolidzie Formuły 1 i związanego z kierownicą? Specjalny zatrzask, który łączy ją z kolumną układu sterującego. Jest to jedna z najbardziej skomplikowanych części w całym samochodzie. Owy "łącznik" musi być na tyle trwały, aby wytrzymał przeciążenia podczas wyścigu, ale musi także połączyć kontrolki kierownicy z systemem elektrycznym bolidu. Przepisy FIA mówią, że kierowca musi być w stanie wysiąść z samochodu w ciągu 5 sekund, nie usuwając niczego poza kierownicą.